علی اکبری - شاهد

علی اکبری - شاهد
پژوهش و تحقیق درس حرفه و فن دوره راهنمایی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی ،پژوهشی ،درسی و آدرس herfa.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





کرم ابریشم

کرم‌های ابریشم بسیار گرسنه هستند. آنها در تمام روز و شب از برگ‌های توت سفید تغذیه می‌کنند. از تخم درآمدن کرم‌های ابریشم ۱۰ روز طول می‌کشد. زمانی که رنگ سرش به تیرگی گرایید بدان معنی است که زمان آنست که پوست اندازی کنند. پس از طی ۴ مرحله پوست اندازی بدن آنها به آرامی زردتر می‌شود و پوست بدن مستحکم تر می‌شود، آنها در این مرحله تبدیل به شفیره می‌شوند. در مرحله شفیرگی کرم ابریشم شروع به تولید پیله می‌کند و بعد از شفیرگی تبدیل به پروانه می‌شوند.پیله از ۳۰۰ تا ۹۰۰ متر ابریشم اولیه تشکیل شده‌است. این الیاف بسیار نازک هستند.

 برای تهیهٔ حدود ۵۰۰ گرم ابریشم ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ پیله مورد نیاز است.

اگر به پیله اجازه رشد بیشتر داده شود این حشره با ایجاد سوراخی خود را از آن خارج خواهد کرد و با این سوراخ پیله دیگر قابل استفاده نخواهد برای جلوگیری از این موضوع آن را در آب گرم می‌جوشانند. این عمل باعث مرگ نوزاد می‌شود.

كرم ابريشم پس از حدود ‪ ۴۵تا ‪ ۶۰روز نگهداري و تغذيه با برگ درخت توت به دور خود پيله مي‌تند. پيله تر قبل از آنكه كرم داخل آن به پروانه تبديل شود در كارگاهها و كارخانه‌هاي پيله خشك كني، خشك و سپس نخ كشي مي‌شود.

براي تهيه الياف ابريشم, كرم ابريشم را در مكانهايي به نام تلنبار نگهداري كرده و با برگ توت تغذيه مي كنند. كرم ابريشم پس از طي مراحل لاروي اقدام به تنيدن پيله به دور خود مي كند. پس از تكميل پيله تني به فاصله يك تا دو روز اقدام به خشك كردن پيله ها به يكي از سه روش زير عمل مي كنند:

‌الف) روش گرماي خشك بوسيله حرارت مستقيم آفتاب داغ

 

ب) روش گرماي مرطوب با بخار آب

 

ج) روش مركب با استفاده از دو روش فوق به صورت توام

 

تمام كرم هاي ابريشم استان گيلان بيمه شدند

 

سازمان جهاد كشاورزي براي ايجاد انگيزه در بين نوغان‌داران، كار بيمه كرم ابريشم سراسر استان گيلان را آغاز كرد. علي شهري‌فر، مدير‌عامل‌ شركت ملي كرم ابريشم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايانا گفت: در حال حاضر تمام كرم هاي ابريشم نوغان‌داران استان گيلان بيمه شدند كه به دليل وجود كارگاه سنتي كرم ابريشم در تربت حيدريه اين كار در اين استان در حال انجام است. همچنين دادن اعتبار با بهره كم و وام‌هاي بلندمدت براي بازسازي تل انبارها و توتستان‌ها به نوغان‌داران از ديگر اقدامات حمايتي سازمان جهاد كشاورزي براي پرورش كرم ابريشم به شمار مي‌رود. شهري‌فر همچنين گفت: سازمان جهاد كشاورزي تلاش مي كند تا نخ‌هاي ابريشم وارداتي استاندارد باشد و محصولات بد وارد كشور نشود. 90 درصد محصولات كرم ابريشم براي مصرف قالي استفاده مي‌شود و پنج الي هفت درصد آن در صنايع دستي كاربرد دارد. شهري‌فر درباره صادرات محصولات كرم ابريشم گفت: در سال 84 از پيله‌هاي توليدي 30 تن در آذربايجان و هزار جعبه تخم نوغان به يونان صادر شده كه اين محصولات به دليل بالا بودن مرغوبيت مورد استقبال از طرف كشورهاي صادركننده قرار گرفته است. در حال حاضر چهار كارخاه نخ‌كشي در ايران وجود دارد كه بخشي از آن به صورت كارگاه سنتي در تربت حيدريه فعال است.

نوغان داري در ايران 50 درصد كاهش يافته است

امسال 77 هزار جعبه تخم نوغان بين نوغان داران كشور توزيع شده كه طي چهار سال گذشته با 50 درصد كاهش رو به رو شده است. علي شهري فر، مديرعامل شركت ملي كرم ابريشم در گفت و گو با خبرنگار ايانا گفت: امسال 77 هزار جعبه تخم نوغان بين نوغان داران توزيع شده كه سهم استان گيلان 50 هزار جعبه و استان هاي ديگر ايران 26 تا 27 هزار جعبه برآورد شده است. شهري فر گفت: در حال حاضر در استان هاي گيلان، مازندران، خراسان رضوي و خراسان شمالي، اصفهان، يزد، آذربايجان شرقي، فارس و گلستان كار نوغان داري انجام مي شود. وي ادامه داد: واردات بي رويه نخ و فرآورده هاي ابريشم از چين باعث شده نوغان داري در كشور كاهش پيدا كند در حالي كه در سال هاي گذشته 180 هزار جعبه تخم نوغان براي پرورش كرم ابريشم بود كه در سال جاري 50 درصد كاهش يافته است و از 77 هزار جعبه كرم ابريشم تنها دو هزار جعبه كرم ابريشم تنها دو هزار و 500 تن پيله توليد مي شود. وي افزود: توليد كرم ابريشم و پيله در كشور به كمتر از نصف كاهش پيدا كرده است و به دليل نداشتن صرفه اقتصادي امكان رقابت اين محصول با محصولات ديگر كشاورزي وجود ندارد و كشاورزان تمايل كمتري براي فعاليت در زمينه پرورش كرم ابريشم دارند. مديرعامل شركت كرم ابريشم در ادامه گفت: در گذشته حدود 70 هزار خانوار در گيلان در زمينه كرم ابريشم فعال بودند كه اين رقم به 30 هزار خانوار در حال حاضر كاهش پيدا كرده است. شهري فر درباره تعرفه واردات كرم ابريشم و پيله از چين گفت: در حال حاضر تعرفه واردات كرم ابريشم 50 درصد است كه اين رقم در گمرك اظهاري مي شود و منجر به اين مي گردد رقم تعرفه صحيح بيان نشده تا كرم ابريشم وارداتي ارزان تر از كرم ابريشم توليد داخل تمام شود. شهري فر تعيين قيمت كف براي محصولات كرم ابريم را يكي از اقدامات حمايتي وزارت جهاد كشاورزي از نوغان داران برشمرد كه تا حدي وضعيت نوغان داران را بهبود بخشيده است.

 http://imgdl1.topnop.ir/uploads/201106/tpn3685/large/XcVFQr3WMy.jpghttp://imgdl1.topnop.ir/uploads/201106/tpn3685/large/2EsZF7G0H6.jpg


[ 22 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 18:36 ] [ ]
درباره وبلاگ

سلام این یک وبلاگ علمی ،پژوهشی مخصوص دبیران و دانش آموزان می باشد .بسیار خوشحال می شوم تا مطالب ارزنده شما را با نام و مشخصات خودتان در این وبلاگ ثبت کنم . منتظر شما هستم .
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 328
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1



کد متحرک کردن عنوان وب